1 Kurikan setlementistä/kansalaisopistosta
1.1 Aiheen räätälöinti teemasta opetushenkilöstön osaaminen, osaamisen kehittäminen sekä työhyvinvointi.
- Opinnäytteen tekijä voi rakentaa tutkimusasetelman omista intresseistään lähtien.
- Aikataulu: aineisto kerättynä syyskauden 2017 lopussa ja analyysi edennyt siten, että tutkimusta olisi mahdollista esitellä keskustelutilaisuudessa, jossa olisi mahdollista kerätä myös lisäaineistoa.
- Henkilöstön määrä/kohderyhmä: päätoiminen ja osa-aikainen hallintoväki (3+2), tuntiopettajat (noin 120, kaikki määräaikaisia) + kaupungin toimistopalvelut.
- Tuki matka- ja mahdollisiin majoituskuluihin ym. neuvoteltavissa.
1.2 Tutkimus laatu- ja kehittämishankkeesta, jossa on mukana Kurikan kansalaisopiston lisäksi Teuvan ja Kauhajoen kansalaisopistot.
- Hanke alkoi viime syksynä ja se koostuu 1. opistojen henkilöstön laatukoulutuksesta (CAF-arvioinnin käyttöönotto). 2. koulutuspalveluitten analysoinnista ja arvioinnista muuttuvassa palveluympäristössä.
- Opinnäytteessä on tarkoitus keskittyä sidosryhmien ja yhteistyötahojen – sekä olemassa olevien että potentiaalisten – käsitysten selvittämiseen opistojen toiminnasta, palvelujen toteuttamisesta, niihin kohdistuvista odotuksista esim. kuntien ja maakunnan uudessa roolituksessa ja toiveista opistojen toiminnalle (kysely ja/tai haastattelut).
- Aikataulu: hanke päättyy 31.12., mikä tulee huomioida esim. aineistonkeruun aikatauluttamisessa. Analyysiä ja raportointia voi jatkaa keväälle 2018 saakka. Hankkeen loppuraportti on jätettävä rahoittajalle viimeistään kesäkuussa 2018.
- Palkkiomahdollisuus 31.12.2016 saakka.
Lisäkysymykset ovat tervetulleita!
Yhteyshenkilö: Pia Kattelus, pia.kattelus(at)kurikanopisto.fi
rehtori, Kurikan kansalaisopisto
toiminnanjohtaja, Kurikkalan Setlementti ry
2 Kansanvalistusseurasta
- Tuntiopettajan yhteisöt: mikä rooli oppilaitoksella, mitä muita rooleja, ammatti-identiteetin ainekset > työkaluja, miten oppilaitos voi tukea.
- Opiskelijan vaikutuskanavat: voi myös kehittää esimerkiksi toimintatutkimuksella mallin palautejärjestelmäksi.
- Vst-organisaatioiden viestintä: millaisia malleja, mediasuhteet, kehitetään malli.
- Moniammatillinen yhteistyö / sote, hyvinvointi- ja terveys > missä mennään?
- Opiston rooli suhteessa uuteen kaupunkiyhteisöllisyyteen ja pop up -kulttuuriin > mihin seiniä tarvitaan?
- Rajat: instituutioiden, kuntien, henkiset… kaupunkimaantiede mukaan, mentaalimaantiede, ihmisten toimintaside ja oppilaitokset siinä > välineitä kehittämiseen.
- Vapaan sivistystyön valtarakenteet > paikalliset, luottamusjohto, kunnan rooli > ajankohtainen, kun maakuntahallinto uudistuu.
- Fuusiot: miten syntyy uusi yhteisö > työkulttuuri yhä moniammatillisemmassa työyhteisössä, johtaminen.
- Ympäristösivistys: kestävää kehitystä oppilaitosten toimintakulttuurissa on ehkä jo tutkittu, mutta entä arvopohja, miten siihen pääsisi käsiksi.
- Opisto innovaatioiden kotouttajana: kansalaisopiston ruokakurssien kautta moni trendi on löytänyt tiensä kotikeittiöön. Aihe voisi sopia esim. mediaan orientoituneelle opiskelijalle, esim. juuri ruokakurssien ja naistenlehtien tai telkkarin kokkiohjelmien valossa voisi tarkastella trendien kotoutumista.
Yhteyshenkilönä julkaisupäällikkö Terhi Kouvo, terhi.kouvo(at)kvs.fi
3 TJS-opintokeskukselta
Uudet suomalaiset yhdistystoiminnassa
Tutkimusaiheen räätälöinti opintokeskusten hankeryhmän ”Uudet suomalaiset yhdistystoiminnassa” -teemoista. Hyödynnettävissä on esim. liitteenä löytyvä idea- ja aineistopaketti.
Yhteyshenkilö: TJS-opintokeskuksen Inka Ukkola, inka.ukkola(at)tjs-opintokeskus.fi
PDF Ideapaketti yhdistystoiminnan kehittäjälle
Jos kiinnostuit, otathan rohkeasti yhteyttä!